Non-fungible tokens

Publicerad 2021-07-6 Här kan vi läsa om den nya konsttrenden NFT. "Non-Fungible tokens" som Anton Bergström Grabowska skriver om. Digital konst som har sin egen betalkanal för kryptovalutor, via ett smart contract på en blockkjedja. Låter det knepigt, så läs här. Finns även en artikel i senaste Konstnären om fenomenet NFT. Kan NFTs vara en väg att skapa mer liv till konsten genom att fler verk, frågar sig Anton. Kan även de digitala, nu kan göras unika? Han kopplar det till Sievert Sjöbergs artikel om unicitet av konstverk. Det är något som Anton tycker vi bör samtala mer om.

Ethereum är den kryptovaluta som används i NFT-sammanhang

Det var nog efter konstnären Beeple (Mike Winkelmann) sålde sitt digitala konstverk “Everydays – the first five thousand days” för över 69 miljoner dollar på en auktion via Christie’s som ögonen för NFTs och kryptokonst öppnades för många. Detta kan absolut diskuteras men enligt mig förtjänade han varenda krona av sina 69 miljoner dollar. Beeple har alltså under 13 års tid, lagt upp en digital bild, varje dag. VARJE DAG. Om inte det är ambition och kreativitet vet jag nog inte vad det är. Konstverket han sålde är ett collage av sina 5000 första dagar av bilder som han lagt ut. Mike har inte legat på latsidan. Han är skapare till mer än en bild varje dag. Han har gjort kortfilmer och skapat open-source resurser för personer att använda kostnadsfritt och precis hur de vill. Beeple har också arbetat fram visuella konserter år relativt stora namn så som.. Justin Bieber, One Direction, Katy Perry, Nicki Minaj, Eminem, Zedd, deadmau5 och flera.

“These Cinema4D project files are available under as “open source” concept. They are intended for educational use but really can be used for whatever the fuck you want. You don’t need to credit me for whatever commercial or non-commercial use you make of them, but if you could shout me a holla with any project that do come from them, I’d love to see it :)” Beeple, Mike Winkelmann.

Vad är en NFT och vad kan det innebära?

En NFT är en så kallad Non-fungible token, ett digitalt objekt i form av ett digitalt konstverk, musik, videoklipp eller mycket annat. Dessa görs helt unika genom att “mintas”, det vill säga att de lagras som ett smart contract på en blockkedja. Varje NFT tillhör en plånbok som det heter inom världen av kryptovalutor, en plånbok har en unik adress. Detta gör att NFTs inte går att manipuleras efter att de har blivit “mintade”. Jag föreslår er alla att läsa på mer själva om ni är intresserade av den specifika tekniken bakom NFTs.

När ögonen hade öppnats för den här marknaden så dök allt möjligt upp på olika handelsplatser för NFTs, det var allt från 3D modeller skapade på tre sekunder till bilder av digitala konstnärer som arbetat i det mörka i otroligt många år. NFT hypen som ett par guldbyxor för andra digitala kreatörer. Digital konst har länge haft stora problem med att saker dupliceras men med denna funktion så kan även digital konst numera samlas och säljas på samma sätt som fysisk konst. Nu på nätet finns ett antal olika platser för handel av NFTs, vissa mer riktade mot digital konst, andra mot samlarföremål och andra en blandning. Men på dem här platserna finns också samlarna. För när en NFT köpts så läggs den till i din digitala samling. Eller i din virtuella plånbok. Jag tipsar er om att gå in och undersöka lite på olika hemsidor, här kommer ett urval av dem jag känner till: Foundation, SuperRare och Rarible.

Jag kan inte heller göra annat än att koppla detta till Sievert Sjöbergs artikel som publicerades här den 22 mars 2021. Kan NFTs vara en väg att skapa mer liv till konsten genom att fler verk, även de digitala, nu kan göras unika? Jag vet inte. Men det är något vi bör samtala mer om.

“Massproduktion och kvalité går som bekant inte alltid hand i hand. Att spotta fram grafiska bilder genererar också en känsla av geschäft. Om ens verksamhet kantrar över åt det hållet, har man slagit in på en väg som i sämsta fall leder in i en återvändsgränd, från vilken det blir svårt att reparera en stukad trovärdighet. Därför är det oklokt att nedvärdera begrepp som unicitet.” Sievert Sjöberg

Kritik

Men NFTs har inte enbart kommit som guld och gröna skogar. Det har fått kritik från olika håll. Bland annat för en eventuell miljöpåverkan. (Länk till artikel av The Verge).
“Akten, a digital artist, had analyzed 18,000 NFTs and found that the average NFT has a carbon footprint somewhat lower than Space Cat’s but still equivalent to more than a month’s worth of electricity for a person living in the EU.”

En annan intressant artikel jag föreslår att ni läser är en från The Atlantic som bland annat handlar om hur denna hype kapats av opportunister Länk till artikel The Atlantic .

“My optimism has been dashed many times by opportunists who rushed in after a technology took off. In the early days of digital music, the advent of MP3s and new distribution systems was supposed to allow artists to sell directly to fans. In the early days of social media, companies made blogging technologies with the promise that writers would be able to communicate directly with their readers. This pattern played out in industry after industry.”

Några sista ord

Jag tror att NFTs är här för att stanna. Trots att jag är väl medveten om att mina digitala flöden är påverkade så tycker jag mig se att detta sprider sig som en löpeld, kanske främst i andra länder än Sverige just nu. Jag ser konstnärer jag följt i åratal hoppa på tåget, men likväl kläddesigners, musiker och filmskapare.

Min upplevelse är att konstens väg framåt har skett i revolutioner. Genom konstnärer som vågat sig utanför det som redan sker, in i något nytt. Något som kastat konsten på sin kant för att sedan stampa in i en ny era. Kanske är Beeple en av dessa konstnärer? Det kan jag inte veta. Men det jag vet är att NFTs och möjligheten att göra sina digitala verk unika har gett utrymme till en ny rad av konstnärer. De konstnärer som skapar sina verk genom datorer och på ritplattor. Konstnärer som aldrig i sina liv har kunnat ha en fysisk utställning för människor har tittat på deras verk som enbart utskrifter.

Men jag har också förståelse för kritiken, om det är så att NFTs kan innebära en snabbare död för vår jord så är det inget jag önskar och tech-opportunister som använder detta fenomen för att bli rika är något jag hoppas sker så lite som det går. Men tyvärr är inte opportunister exklusiva för den digitala världen, utan de har väl utnyttjat konsten i sin fysiska form så länge som jag kan minnas.

Men som med allt annat så får väl tiden avgöra hur framtiden blir för NFTs.

 

Anton Bergström Grabowska
konstnär

Dela