När jag som barn olovligt såg min första varulvs- och vampyrfilm hemma hos en kompis slogs jag av den där känslan av besatthet och okontrollerbar lust som dessa två människohybrider besitter. Det var en ‘gammal’ film och jag kan endast minnas några få scener, men den där känslan av törst har satt sig som något mystiskt välbekant.
2010 såg jag första gången Sara-Vide Ericsons examensprojekt Shewolf och plötsligt föll liksom några bitar på plats. Shewolf består i en serie målningar av en rad tillfälliga relationer. Relationerna var obalanserade och på målningarna klänger hon sig fast, uppmärksamhetssökande utan gehör. (Ansiktena är otydliga och rörelserna korta och precisa, intima) Målningarna ackompanjeras av en stor mängd snabba skisser av just varulvar. Det som slog mig var den intensiva besattheten verket var grundat i, och av den motsägelsefulla men ändå självklara kopplingen mellan sexuell förvirring och kontroll. Jag läser i Karin Johannissons Den Sårade Divan om olika typer av (kvinnliga, sexuella) identiteter. Hon menar att rollerna blir konstruerade och spelade hur vi än bär oss åt, vi bygger upp en identitet och spelar den. Besattheten är återkommande, något mänskligt normalt, men som kvinnligt är det sjukt. Suget och lockelsen får inte bli i överkant eller sjunka för lågt. Mina ingångar inom konsten består främst i denna besatthet. Det är ett intensivt spel av inre motsättningar och känslan av att vara inlåst och beroende av omgivningen men lockad av så mycket mer.
Det är i en tyst konfrontation mina verk bottnar, med kopplingar till exhibitionism/voyeurism - vem betraktar vad och varför? De återkommande bildliga momenten av kapade eller täckta huvuden, löst hår och uppskurna bukar är uttryck för anonymitet men relaterar också till Julia Kristevas koncept om abjektet. Det som vacklar mitt emellan olika definitioner, och som därför frammanar känslan av meningslöshet och obehag. Det korrelerar med det sexuella begäret och idén om moraliskt förfall som något lockande fyllt av tomhet.
Jag använder mig mycket av päls och människohår, som blandas med fejk-hår och fejk-päls. En rad material som är livfulla och ganska lika, men bär på vitt skilda associationer som de av äckel, mjuk trygghet och flärdfullt lyx. Ett livfullt typ av material i kontrast till betongen och gipset som jag också använder flitigt, och som tvärtom associeras med orörlighet och förstelning.
Teknik/arbetsområde
AteljébesökBlandade teknikerInstallationKonceptuell konstOffentlig utsmyckningPerformancePlatsspecifik konstSkulpturTeckningÖvrigtMFA på HDK-Valand Konsthögskola, Göteborg 2022
BFA (with Hons.) från Glasgow School of Art - Sculpture and Environmental Art 2016
Medlem i KRO, BUS och Konstnärsföreningen ALKA i Linköping.
Born in Kristianstad, Sweden, 1988. Grown up in Motala and Mjölby
MFA in Fine Art at Valand Academy of Fine Art, Göteborg
BFA Sculpture and Environmental Art at Glasgow School of Art, Glasgow
Education:
2020 – 22: Master in Fine Art, Valand Academy, Gothenburg
2013 – 16: BA(Hons) of Fine Art – Sculpture and Environmental Art, Glasgow School of Art, Scotland
2012 – 13: Ölands Art College (supplementary year), Skogsby, Sweden
2011 – 12: Ölands Art College 2, Skogsby, Sweden
2011 – 11: Exhibit Knowledge (7,5hp), Design I (7,5 hp), The University of Linköping, Sweden
2007 – 08: Öland School of Fine Art 2 , Skogsby, Sweden
2004 – 07: The Arts programme, Anders Ljungstedts Gymnasium (Secondary School), Linköping, Sweden
Selected Exhibitions/Projects:
2023
Dekadansbanan, group project exhibition at Östergötlands Museum, Linköping, SWE
2022
Det som står på spel (What's at Stake), duo exhibition with Elin Alvemark, Signal— Centre for Contemporary Art, Malmö, (SWE)
Material Glitch, MFA examination exhibition, Göteborgs Konsthall, Göteborg (SWE)
Avatar 49 at Contre Utopie, Halmstad (SWE)
2021
Ursprung: Öna, with Residency Öna Kulturreservat Dekadansbanan, Verkstad Konsthall, Norrköping (SWE)
Exhibition at Verkstad Konsthall
2020
Radar 1: Push Puppet, with Jonathan Dewoon at Passagen, Linköping (SWE)
Window Dressing Portals, Konstavenyn — project initiated by Tranås Kultur and Kultivera, Tranås
Dekadansbanan — En lek med oändlig optimism och storhetsvansinne, Residency Öna Kulturreservat
2019
The Sculpture Festival, group exhibition in Oxelösund and The Castle of Stjärnholm (SWE)
Sculpture at Löfstad, group exhibition at The Castle of Löfstad, Norrköping, (SWE)
Defined Ground with Jonathan Dewoon, Fiskhuset, Nyköping (SWE)
2018
Nyfiket, yrvaket - Territorium, light installation/enlightened sculptures, commission work for the Municipality of Linköping during Vinterstad i Ljus, Skylten, Linköping, SWE
Östgötaforum, group exhibition, Kulturforum, Norrköping (SWE)
Aniversary Exhibition for Passagen Art Hall, Linköping (SWE)
2017
RSA New Contemporaries 2017, Royal Scottish Academy, Edinburgh (UK)
The Principle of Internal Rejection, with Viktor Lysell Smålänning, at Laurieston Arches, Glasgow (UK)
2016
New Flesh, with Morgan Russell, Garage Space, Glasgow (UK)
One is not Born, but Rather Becomes, with Rebecca Lindsmyr, The Art School, Glasgow (UK)
It’s all Downhill from Here, Barnes Building, Glasgow (UK)
Boot Cut, with SEA4, Barnes Building, Glasgow (UK)
2015
Sculptyour Envrionment, with SEA4, Barnes Building, Glasgow (UK)
Konst åt Alla, group exhibition at Boxholm Folkets Hus, Boxholm (SWE)
FLYTT!, group exhibition with/at ALKA, Linköping (SWE)
Yeah You Like That?, group exhibition with SEA 3, Fleming House, Glasgow (UK)
2014
In the Flesh, with Beatrice Johansson, The Old Hairdressers, Glasgow (UK)
End of term exhibition, The Garage Space in Barnes Building, Glasgow (UK)
2013
Skepnadsskiftare (Shape Shifter), solo exhibition, Oskarshamns Konsthall (SWE)
Exodus, final exhibition, Ölands Konstskola II, Kalmar Konstmuseum (SWE)
Men hur ser du ut egentligen? Group exhibition, Galleri Kronan, Norrköping (SWE)
2012
Don’t You Wish Your Girlfriend Was a Freak Like Me? Alba S. Enström + Ölands Konstskola II, Kalmar Konstmuseum (SWE)
Short Date, group exhibition with/at ALKA in connection with City Art Link, Linköping (SWE)
5 Sec Culture, final exhibition with Ölands Konstskola II, Kalmar Konstmuseum (SWE)
Scholarship/Awards:
2022 Stiftelsen Bertha Neuberghs stipendiefond
2020 Stiftelsen Bertha och Gösta Stenmans Minnesfond
2016 RSA New Contemporaries, Selected Artist
2015 Region Östergötlands Cultural Award
2015 Wivi, Marta and Åke Liljesons foundation
2009 Wivi, Marta and Åke Liljesons foundation
Other:
Member of KRO
Member of the Artist Association ALKA
2019-2021: Öna Residency Project Dekadansbanan, Origin: Öna Culture Sanctionary, Sweden
Residency pilot projekt at a nature and culture sanctuary called Öna, in Sweden. Arranged by art consultant Lena Wiklund together with The Museum of Östergotland and six other artists (SWE)
Represented by Folkets Hus och Parker
Represented by Sundsvalls Museum
Represented by Oskarshamns Municipality
Represented by Kalmar County Council
Represented by private collectors
Kontakt
Adress:Tel: 0706104738
Epost: jennifer.spangerud@hotmail.com
Hemsida: http://jenniferspangerud.se
Denna användare har inte lagt till några uppgifter till sin profil ännu.