Ändra ditt omslagsfoto
anxkup
Ändra ditt omslagsfoto
Norrköping
Status för denna avändare är Godkänd

Jag är bildkonstnär utbildad vid Kungl. Konsthögskolan i Sthlm. Jag arbetar i min ateljé i centrala Norrköping. Mina uttrycksmetoder varierar periodvis: jag är utbildad skulptör men har tillbringat en stor del av min tid med att bland annat göra video, att skriva och att teckna. På senare tid har jag modellerat porträtt av insekter och gjort godisklubbor med bin i. Det är dock inte insekter och kryp som intresserar mig, snarare delar och helheter. Mina uttryck har lekfulla och humoristiska inslag och jag har en fäbless för språkbyten mitt i meningarna.

 

Teknik/arbetsområde
AkvarellAteljébesökBlandade teknikerIllustrationKonceptuell konstOffentlig utsmyckning

Offentlig konst

Se mitt verk, Barnperspektiv, på plats på förskolan Kvinnebyvägen 222 i Linköping eller här. Det är intressant och spännande att göra verk för offentlig miljö. Jag ser fram emot nästa uppdrag! Tack vare mitt frilansande som konstprojektledare har jag samlat på mig erfarenheter kring realiserande av offentlig konst, både inomhus och i utemiljöer.

 

 

 

Offentliga konstuppdrag:

2022 - Offentlig gestaltning, Gävle kommun

2021 - Konsultuppdrag, framtagande av konstnärligt koncept, Dörren, Norrköping

2015 Barnperspektiv, Fsk Kvinnebyvägen 226, Linköpings Kommun

2014 Skissuppdrag, Kulturhuset Bildningen,

Finspångs Kommun

Utbildning:

2016 Utställningen som medium, KSM, Linköpings Universitet

Projektledarutbilning, Region Östergötland

2015 Digital bildbehandling, Högskolan i Jönköping

2003-2009 Kungliga Konsthögskolan, Magisterutbildning i Fri konst

2000-2002 Konstskolan Idun Lovén, Skulpturlinje

1999-2000 Konstskolan i Stockholm, Skulpturlinje

1999 Sthlms Universitet, Litteraturvetenskap

1997-1998 Sigtuna FHSK, Estetisk linje

Separatutställningar:

2019 Konstföreningen Konstfåglarna, Sthlm, deltagandeprojekt och utställning

2018  Konstföreningen Torget, Kurragömma, utställning och deltagandeprojekt med förskolebarn

2015 Tidaholms Litografiska Museum, Tidaholm

2011 I samma vatten, Galleri Vända Sida, Linköping

2010 Hidden Agenda, Arvika Konsthall

Aktion, Kulturnatten, Norrköping

Lilla elefanten drömmer, performance, Galleri Kronan, Norrköping

Saker man ser, Galleri Kronan, Norrköping

2009 NormalMoral, annonser i DN

Gryningsriket, Galleri Mejan, Sthlm

Erotica, Black Box, KKH, Sthlm

2008 I Underlandet, installation, Black Box, KKH, Sthlm

I Underlandet, installation, Uppsala Stadsteater

2003 Galleri Korn, Sthlm

Grupputställningar:

2022 Möt konsten: Coronasamlingen, Statens Konstråd, Skeppsholmen

Äggröra, karamellmåleri och plåthårt, Norrköpings Konstmuseum

Galleri Dubbelhyra, Norrköping

2021 Molnsinne, Verkstad Konsthall, Norrköping

Ursprung: Öna, Verkstad konsthall, Norrköping

2020     Apoidea, Nässjö konsthall

Apoidea, Eksjö museum

2019     Fångar i rymden, Gamla fängelset, Norrköping

2016     Galleri Kronan, Norrköping

2015     Galleri Kronan, Norrköping

2014     Klubb Konsument, Alma Löv, Värmland

Klubb Konsument, Örebro Konsthall

Klubb Konsument, Piteå Folkets Hus

Klubb Konsument, Konstfrämjandet i Västerås

Klubb Konsument, Karlstad Universitet

Videoscreening, Kulturnatten, Norrköping

På Plankan, Plankgatan 18, Norrköping

2013     Sagt om Annika Kupiainen, Med staden som scen

Sagt om Annika, Norrköping Air hosted by Norrköping Art Museum

2012     Horisonter, Passagen Linköpings Konsthall

Grenzüberschreitung -Transglobal Line, Esslingen, Tyskland

Paper Trails, Trollhättans Konsthall

Konst eller Klocka 3.0, Galleri Kronan

2011 Paper Trails, Galleri 21, Malmö

Det ögat tror sig se, Dynamo, Norrköping

Konst eller klocka 2.0, Galleri Kronan, Norrköping

Lilla elefanten drömmer, Kulturhuset, Sthlm

2010 Lilla elefanten drömmer, Studio 44, Sthlm

Konst eller klocka?, Galleri Kronan, Norrköping

Ljus och Mörker, Mobila Konsthallen, Sthlm

2009 Rörelse, Galleri Kronan

Labyrint, Botkyrka Konsthall

Jubileumsutställning, Galleri Korn, Sthlm

Avgångsutställning, Konstakademien, Sthlm

2008 Remotions, Mejan Labs, Sthlm

Kom hem, Rackstamuséet, Arvika

2007 The lure of the local, Galleri Ivenholt, Läckö

CAFÉ, Galleri Mellanrummet, KKH, Sthlm

2006 Triad, Konstfack, Sthlm

Horror Vacui, Höglagret, Sthlm

2005 123, Kungliga Konsthögskolan, Sthlm

Massor av video, Haninge kulturhus, Haninge

2004 Det här är inte film, Clarion Hotel, Sthlm

Elevutställning, Kungliga Konsthögskolan, Sthlm

M3, Mengerzeile, Berlin

Stipendier och stöd:

2022 Arbetstipendium, Konstnärsnämnden

2021 Projektstöd, Region Östergötland

2020 Arbetsstipendium, Konstnärsnämnden

2019 Kultur och utvecklingsstipendium, Region Östergötland

2017 Filip Schelins fond

John Lennings Stipendiefond

Liljesonska stiftelsen

2016 Arbetstipendium, Region Östergötland

2011 Projektstöd, Östsam

2009 Norrköpings kommuns kulturstipendium till Moa Martinssons minne

Axel Hirsch Fond

Boberghs A-fond

2008 EE-medel för Jailhouse Rock

KU-medel för NormalMoral

Wilhelm Smith´s fond

2007 Hähnels minnesfond

Wilhelm Smith´s fond

2006 Gustav och Ida Unmans Stipendiefond

2005 Carl-Gustav och Signe Widéns Minnesfond

2004 Wilhelm Smith´s fond

Representerad:

Statens Konstråd

Region Jönköping

Linköpings kommun

Norrköpings kommun

Konstscen Östergötland, författare Christer Fällman

Anställningar/Uppdrag

2021 - Koordinator för Ung Konst Öst, Östergötlands museum

2021 - Konstprojektledare, konsult för Norrköpings kommun

2017 - 2021 Konstprojektledare, konsult för Linköping Offentlig Konst

2017-2019 Verksamhetsledare för Verkstad Konsthall, Norrköping

2016-2017 Konstpedagog i projektet Norrköpingsskolan

2014 Koordinator Norrköping AIR

2009 Vik. adjunkt i digitala medier, Kungl. Konsthögskolan

Kontakt

Adress:
Ateljé: Bryggaregatan 9
Norrköping
Tel: 0736587955
Epost: anx@kupiainen.se
Hemsida: http://www.kupiainen.se
Sugarcoating
Godisklubbor av socker, klubbpinnar och bin. Fotografier, 40 x 60 cm, tryckta på plexiglas Med anledning av lagförslaget att tillåta neonikotinoider på svenska sockerbetsfält gjorde jag Sugarcoating, ett verk bestående av klubbor av svenskt betsocker och bin. Neonikotinoider är gift för bin, och utan bin ingen pollinering. Utan pollinering inga frukter eller bär - en av våra naturliga källor till smaksättning. Klubborna är därför utan smak och du sticker dig om du äter dem - bina har ju kvar sin gadd även efter döden. I flera års tid har det periodvis rasat ned döende vildbin i min trädgård. Inget fel har synts på deras knubbiga, lätta kroppar men de har varit slöa, långsamma, oförmögna att flyga. Jag och barnen har erbjudit dem sockervatten men det har inte förmått dem att piggna till. De har blivit långsammare och långsammare som om de gradvis saktat ned ända fram till den punkt då de inte rör sig mer. Kanske har bidöden naturliga orsaker; kanske det finns en bidödsperiod. Kanske korrellerar det med besprutning av närliggande åkrar. Tyst är det i alla fall i mina blommande fruktträds kronor.
Noshornsbagge
Sedan 2018 har jag arbetat med ett konstnärligt projekt där jag undersöker mikrofaunan i min närhet, i ett område begränsat till min egen trädgård. Här letar jag på olika sätt fram insekter och kryp som jag studerar och lär mig mer om. Därefter skulpterar jag porträtt av specifika individer i skala. För mig är det ett sätt att återfinna känslan av förundran inför livet och vår planet. Det går att hitta fantastiska djur och företeelser utan att behöva resa någonstans. Min förhoppning är att genom mina arbeten väcka nyfikenhet och förundran även inför små och till synes obetydliga livsformer samt att de ska kunna hjälpa till att peka på den skönhet som finns i övermått precis under våra fötter.
Chrysalis
Mullbärspapper, schellack, nålfilt mm Chrysalis består av en halvopak puppa i människostorlek. Den tillkom under ett residens på Rejmyre Art Lab dit jag blivit inbjuden för att arbeta kring temat tillflykt.
Gråsugga
Syntetgips, ca 40 cm
Utan titel (making kin)
Polerat och lackat syntetgips. Skulpturgrupp á två objekt, vardera 50 x 46 x 18 cm.
Curious mind
Gipsskulptur, modellerad och avgjuten.
Nature calls
Gipsskulptur, modellerad och avgjuten.
De små grå
Mongolisk papier-mâché, grafit, akrylfärg, bivax, skuggor av nålfilt De små grå är tre skulpturer gjorda för utställningen Dekadansbanan på Östergötlands museum. Utställningen kom till efter en residensperiod på kulurreservatet Öna. Under perioden arbetade vi konstnärer tillsammans kring Önas historia och de människor som levt där. Vi fastnade för Verner ”Mosen” Ahnberg som var ett traktens original. Han ville gärna verka lite rikare än han egentligen var och byggde därför till exempel en extra skorsten på sitt hus - trots att han bara hade en spis på insidan. Det var nämligen ett tecken på välstånd att ha flera spisar. Han hade också hemgjorda medaljer på bröstet, och drog upp strumporna ovanpå byxorna för att det skulle se lika tjusigt ut som ridstövlar. Han byggde1920 upp en dansbana på Öna - en avlägsen plats - och fiaskot var oundvikligt. Vi i konstnärsgruppen ville återupprätta Mosen och byggde därför en dansbana till hans ära på vår gemensamma utställning. I vår tappning finns det hela tiden både musik och danspartners - dockor - så succén är given! Till utställningen bidrar jag förutom den gemensamma scenografin och diverse happenings med en teckningsserie samt skulpturgruppen De små grå. På Öna bodde förutom människorna De små grå - ett folk som sällan syntes till men som kunde både hjälpa till på gården. Om man hade förargat dem kunde de förstöra. I min tolkning blir De små grå till småkrypen, de nyttodjur som lever i jord och mark och utan vilkas osynliga arbete vi inte skulle kunna leva och bruka jorden - men som också kan förstöra för oss om de är på fel ställe. I Mosens anda är de ytbehandlade som dyrbar brons. Innanför ytskiktet består de av papier-maché, ett av de billigaste material vi kan hitta. Om Mosen hade fått möjlighet att bära äkta medaljer så är jag övertygad om att han hade tackat ja - därför gjuter jag gärna upp skulpturerna i brons om jag blir tillfrågad.
Barnperspektiv
Barnperspektiv är ett offentligt verk uppfört på förskolan Kvinnebyvägen 226 i Linköping. Uppdraget var att skapa identitet och hemkänsla för de olika avdelningarna. Jag ville göra något som var riktat speciellt till barnen, som är de som vistas på platsen den största delen av tiden. För att få verken att tala direkt till barnen valde jag att göra anamorfa väggmålningar med symboler för avdelningarnas namn. Målningarna ser förvridna ut om en inte ser dem ur rätt perspektiv, en synvinkel som jag har valt från deras ögonhöjd. Rätt plats i x-led mareras av iläggningar i golvmattan. De färgglada pinnarna på bilden är ”periskop”, stativ med ett kikhål på rätt höjd som man kan ställa på markeringen på mattan. Målningarna smyckar lokalen även när man ser dem ur ”fel” perspektiv. Ett periskop finns för varje målning. De är färgkodade så att det är lätt att veta vilken som hör vart.

Denna användare har inte lagt till några uppgifter till sin profil ännu.