Just nu jobbar jag i min ateljé i Norrköping med att formge en smyckeskollektion. Mer info kommer framöver!
I mitt konstnärskap intresserar jag mig för olika samhällsfenomen, hur människan och staden fungerar ihop. Att vårat sätt att leva och betrakta världen återspeglar sig i arkitekturen omkring oss, men även i de mönster och system som återfinns ute i samhället, både bildligt och konkret. Jag roas av att upptäcka och utforska olika tendenser och strömningar i den vanliga människans vardagsliv. Jag försöker förstå hur människor runt omkring mig nyttjar sin omvärld och vad som får dem att fastna i vissa mönster.
Min konstnärliga arbetsprocess kan se ut på lite olika sätt då jag inte arbetar inom något speciellt område eller med ett specifikt material. Utan jag använder mig av vitt skilda arbetsmetoder, allt ifrån traditionella så som broderi, täljning och smide till mer innovativa och moderna tillvägagångssätt så som programmering, maskinteknik och återvinning. Jag drivs av att upptäcka och lära mig nya tekniker. På så vis blir mitt konstnärskap bredare med tiden, vilket jag tycker är ett vinnande sätt att utvecklas. Den gemensamma nämnaren för min konst är att det nästan alltid resulterar i en installation som är uppbyggd av olika element så som; objekt, rörelse, ljud, text, ljus osv. Verken har alltid en konceptuell bakgrund, antingen politisk, historisk, samhällsstrukturell, kulturell eller lingvistisk. För att nå betraktaren använder jag mig av kraftfulla verktyg så som humor och fiktion. Men jag inte är ute efter att skapa ett verk som enbart bygger på intellekt och metadiskussion. Jag vill att mina verk ska tilltala betraktaren tack vare dess personliga och emotionella egenskaper. Mina verk ska packas med känslomässig slagkraft och denna slagkraft ska hänga kvar långt efter att den intellektuella charmen har försvunnit.
En arbetsmetod jag länge har använt mig av är att via den visuella formens slagkraft sammanföra två tillsynes vitt skilda saker. Det fascinerar mig hur historiska tankegångar och drivkrafter, från den enskilda människan men också från större rörelser, kommer igen. Vi trampar på i samma hjul, människan och samhället ställs inför samma dilemman och problem som i alla tider. Detta fenomen gör att jag gärna använder mig av vår historia i processen och resultatet av mitt konstnärliga arbete. Jag roas av att försöka gräva fram intressanta historiska företeelser och provar olika ingångsvinklar till att presentera dessa på ett givande sätt. Historien är för mig alltid relevant och intressant, inte minst när jag plockar in den i min egen verklighet. Det handlar inte bara om den stora globala historien utan även om mitt eget förflutna. Ofta landar slutresultatet i någonting annat, andra känslor och berättelser bortom historien. Personliga berättelser och känslor som jag delar med andra. Berättandet och skapandet tar avstamp i en viss historia men landar i någonting annat.
Mitt arbetssätt grundar sig ofta i olika tekniker och hantverksmässiga processer som kräver tid och noggrannhet. En anledning till det är att jag finner ett meditativt lugn när jag får tillfälle att arbeta koncentrerat och noggrant. En annan anledning är min uppfattning om att hantverket tillför värden till konsten som det maskintillverkade saknar. Värden som handlar om mänsklig närvaro och tid.
En annan aspekt jag alltmer har börjat reflektera över i mitt konstnärskap är viljan att behandla de material jag använder med respekt och tillförsikt. I och med att det redan finns en otrolig mängd prylar på vår planet bör det vara med eftertanke och noggrannhet som vi omvandlar ytterligare material till ännu ett objekt.
Så varför håller jag på med konst? Jag tror att det i grund och botten handlar om vart man hittar sin motivation. En del av min motivation finner jag i den tillfredsställelse som jag upplever när jag utmanar mig själv genom att sätta min uthållighet och tekniska skicklighet på prov.
Teknik/arbetsområde
DesignInstallationKonceptuell konstMetall guld/silverPlatsspecifik konstSkulpturSlöjdSmyckenArbetar som konstnär och smyckesdesigner i egen ateljé i företagsateljéerna i kvarteret Hallarna i Norrköping.
Född 1984 i Uppsala. Bor och arbetar i Norrköping, Sverige. Var föräldraledig åren 2013-2017. Driver sedan 2017 handelsbolag inom kategorierna konst och design. Nuvarande arbetsplats är Norrköpings kommuns företagsateljéer i kulturkvarteret Hallarna. För mer info: http://www.hallarna.org
Utbildning
2010-2013 Master of Fine Arts, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
2011-2012 Grundkurs i träslöjd (80h), Handarbetets Vänner Skola, Stockholm.
2011 Smyckeslinjen (160h), Folkuniversitetet, Stockholm.
2011 Introduktionskurs i matematik 5p, KTH, Stockholm.
2010-2011 Art in the Public Realm (masterprogram), Konstfack, Stockholm.
2007-2010 Bachelor of Fine Arts, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
2005-2007 Örebro Konstskola, Örebro.
2004-2005 Konstskolan i Stockholm, Folkuniversitetet, Stockholm.
2003 Konsten efter 1950 10p, Uppsala Universitet.
2003 Renässansens mästerverk 5p, Uppsala Universitet.
2003 Populärmusik 5p, Uppsala Universitet.
Solo-utställningar
2014 Huvudsaken är att man vågar försöka, Odenplan SL, Stockholm.
2012 Huvudsaken är att man vågar försöka, masterutställning, Galleri Mejan, Stockholm.
2009 Konstens sak är vår, Galleri Mejan, Stockholm.
2007 Den allmänna pensionen - en svensk dröm, Örebro Universitet.
Grupputställningar i urval
2014 Ingen människa är en ö - konstnärliga strandhugg i Stockholms skärgård, Artipelag, Stockholm.
2013 24 SPACES - A Cacaphony, Malmö Konsthall, Malmö.
2013 Masterprogrammets grupputställning, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
2013 Döden som sover, curerad av Carl Fredrik Hårleman, Galleri Flach, Stockholm.
2012 Ser du löven för alla träd? Hemslöjden på Liljevalchs, Liljevalchs Konsthall, Stockholm.
2011 A Call from Barken, Arkivhuset, Smedjebacken.
2010 Kandidatprogrammets grupputställning, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
2009 Vårutställning, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
2008 (Monu)mental Squat, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
2008 Vårutställning, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
2007 Vårutställning, Örebro Konstskola, Örebro.
2006 Public Art, Örebro Konstskola, Örebro.
2006 Vårutställning, Örebro slott, Örebro Konstskola, Örebro.
Stipendier
2018 Region Östergötlands kultur- och utvecklingsstipendium.
2014 Vera och Göran Agnekils stipendium för yngre konstnärer, Konstakademien.
2013 Fam. Gustaf Tobisons stipendiefond.2013 S P Mathisons Minnesfond.
2013 Kungl. Konstakademiens fonder.
Sebastian Johans, Uppsala Nya Tidning 2014-06-19
http://www.unt.se/kultur-noje/konst/bortom-glittrande-soluppgangar-3210332.aspx
Lennart Spetz, Nacka Värmdö Posten 26-05-2014
http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/2014/05/Konstnarernas-skargard/
Svenska Dagbladet
https://www.svd.se/artipelag-kryssar-mellan-stilar
Frans Josef Petersson, Kunstkritikk 2013-05-10
http://www.kunstkritikk.se/kritikk/drommen-och-dess-icke-uppfyllande/?d=se
Galleri Flach 2013-04-11
http://galleriflach.com/doden-som-sover/
Jennie Fahlström, Konsten.net 2010-05-31
http://konsten.net/kungl-konsthogskolans-avgangsutstallningar/
Staffan Lindberg, Aftonbladet 2006-12-03
Kontakt
Adress:Attungsgatan 10
60208 Norrköping
Tel: 0705833848
Epost: annalidbjork@hotmail.com
Hemsida: http://www.annalidbjork.com
Denna användare har inte lagt till några uppgifter till sin profil ännu.