Ändra ditt omslagsfoto
aldishoff
Ändra ditt omslagsfoto
Norrköping
Status för denna avändare är Godkänd

Född och uppvuxen på Island verksam i Norrköping.

 

 

Teknik/arbetsområde
Animerad filmFilmFotoInstallationPerformance

Konstnär

Utställningar, installationer och eller performance

Kommande- Öna projekt Öna 2020
Kommande- På en famns avstånd Sölvesborg 2020
Where the fuck is Wittgenstein when you need him Passagen Konsthall Linköping 2019
Dokumentär fotosalong Arbetets Museum Norrköping 2019

Konstnärlig frihet, panelsamtal och filmvisning

Cnema Norrköping 2018
UNDER ONE SKY  DIANXI SCIENCE AND TECHNOLOGY NORMAL UNIVERSITY China 2016-2018
Irrational Economic Behaviour Vasaparkens försk Konstförening 2017
Refunctioning Everyday Life Hyresgästföreningens Konstförening Stockholm 2017
Refunctioning Everyday Life Vasaparkens förskolors konstförening 2017
Refunctioning Everyday Life Torget Rinkeby 2017
Refunctioning Everyday Life Partille Slottet 2017
Refunctioning Everyday Life Clava Borgholm 2016
Projekt Här och Nu Östergötland Museum 2016
Utlåning Konst i Arbete Borgholms Konstplatskonstförening 2016
Julkalendern Länsmuseet Örebro 2016
Julkalendern Örebro Rådhuset Örebro 2015
Map of the new art FONDAZIONE GIORGIO CINI, Venedig 2015
Cell Gamla fängelset Norrköping 2015
Smaller Apparition of Continuous Future Geitawi, Beirut. Volume Project
2014
Irrational economic behaviour Nersänkta kraftstationen, Norrköping
2014
Volume workshop Beirut
2013
Med staden som scen, Performance. Galleri Kronan, Norrköping
2013
Webbutställning The Naked
2013
Irrational economic behaviour Galleri Skådebanan, Linköping
2013
Irrational economic behaviour Ksm-labbet,Stadsmuseet, Norrköping
2013
Konst eller klocka Galleri Kronan, Norrköping
grupputst.2013
Kalender 2013 Galleri Kronan, Norrköping
grupputst.2012
Rejmyre Art Lab Rejmyre
grupputst.2012
Staging Dance Galleri Kronan, Norrköping
2012
Avtryck
Nordanrå Konsthall Skellefteå
grupputst.2011
Sfitjod Verkstad konsthall Norrköping
2011
Östgöte eller ej
Konstmuseet Norrköping
Grupputst. 2007
Projekt 07 Bildmuseet Umeå Universitet
Examensutst. 2007
SFItjod Nya Galleri 60, Bildmuseet Umeå
Separatutst.2006
Fyrornas utställning Galleri 60, Gammlia Umeå
2006
Singalong your solosong Galleri Tapeten, Visby
Grupputst. 2006

Production as Process, Fort Krauss

Galleri Verkligheten Umeå
Grupputst.2005
Öppet hus Umeå Konsthögskolan Umeå Universitet
Grupputst.2002-05
I and I Länsmuseet Linköping
Grupputst. 2002
Mitokondrier Drags Norrköping
Avgångsutst. 2002
 

Representerad

Norrköpings Kommun
Linköpings Kommun
 

Samarbeten

En stad
Norrköpings konsthall
2005
Ny Stad Samverkanshuset Umeå Universiet
2005
 

Kortfilmsvisningar

Fotboll versus konst Galleri Kronan, Norrköping
2013
Mingelkväll filmvisning Galleri Verkligheten Umeå
2009
Neons filmarkiv Gallery Neon, Brösarp
2006
Umeås Filmfestival Folkets hus Umeå
2005
Dokumentärfilm visning Västerbottens museum Bio Abelli
2005
Kortfilmvisning Norrköpings Konsthall
2005
Made in Umeå festivalen Konsthögskolan Umeå Universitet
2004
Lucivakan Hamnmagasinet Umeå
2004
 
 

Utbildningar

Utställningen som medium, avancerad kurs 30 p Linköpings universitet
2014
   
Tvärmedial gestaltning och samtidskonst 30 p Linköpings Universitet
2013
Visuell kommunikation Högskolan Jönköping
2012
Digital bildbehandling Högskolan i Jönköping
2012
Master utbildning fri konst Konsthögskolan Umeå Universitet
2002-2007
Dokumentärfilmkurs Umeå Universitet
2005
Moralfilosofins historia
Umeå Universitet
2003
Skulptur och rumsgestaltning Norrköpings konstskola
2000-2002
Historia Mälardalens Högskola
1998-1999
 

Stipendier

Konstnärsnämnden, 1 årigt stipendie  
2014
Rejmyre Art Lab  
2012
Östgöta konstförening  
2007
Konstnärstiftelsen vid Umeå Universitet  
2007
Fredrika Bremer Studiefond  
2007
Iris stipendiet  
2007
Jc Kempes minnesfond  
2006
     

Residency

Residency

Öna Residency Pilot Öna kultureservat 2019
Rejmyre Art Lab Rejmyre
2012

Publikationer

Residency

Konst i arbete Sveriges konstföreningar 2016
Archive of visions and actions, Sweden Imago Mundi,curator Paula Von Seth 2015
Rum för Konst 09-15 Verkstad Rum för Konst 2015
Rejmyre Conversations Rejmyre Art Lab
2012
Östgöte eller ej Norrköpings Konstmuseum
2007
Projekt 07 Konsthögskolan Umeå Universitet
2007

 

Övrigt

Residency

Projekt Jag Här Nu Konstnärlig samordnare
2017
Projekt Här och Nu Konstnär pilotprojekt
2016
Visions arbete Svenska Konstföreningar
2014/15
Skapande Skola projekt Matteus Skolan, Norrköping
2015
Gallerist Galleri Kronan
sept-dec 2014
Program coordinator Norrköping AIR
2013/2014
Animationsworkshop, stop-motion Galleri Kronan, Norrköping 27-28 april
2013
Animationsworkshop stop-motion Galleri Kronan, Norrköping 1-2 nov
2012

Kontakt

Adress:
Plankgatan 18 Norrköping

Tel: 073 630 40 86
Epost: aldis.ellertsdottir@gmail.com
Hemsida: http://www.aldisellertsdottir.se
Where the fuck is Wittgenstein when you need him
I en pågående undersökning av mångfald visar jag några bilder, bland flera hundrad, på popcorn. Undersökningen fick sin början då jag kom att tänka på ett citat jag läste av Wittgensten för flera år sedan, men trots idogt letande har jag inte kunnat hitta citatet.
Where the fuck is Wittgenstein when you need him
I en pågående undersökning av mångfald visar jag några bilder, bland flera hundrad, på popcorn. Undersökningen fick sin början då jag kom att tänka på ett citat jag läste av Wittgensten för flera år sedan, men trots idogt letande har jag inte kunnat hitta citatet.
Where the fuck is Wittgenstein when you need him
I en pågående undersökning av mångfald visar jag några bilder, bland flera hundrad, på popcorn. Undersökningen fick sin början då jag kom att tänka på ett citat jag läste av Wittgensten för flera år sedan, men trots idogt letande har jag inte kunnat hitta citatet.
Smaller Apparition of Continuous Future
Performance eller ett spel jag skapade då jag blev inbjuden till Beirut där Libanons arkiv och biblioteksväsen Asabil association bjöd in en grupp konstnärer frÃ¥n olika delar av Europa att göra något i samband med bibliotek eller arkiv, vi blev inbjudna 2013 där vi besökte Beiruts nationella arkiv och olika bibliotek, 2014 åkte vi dit igen och aktiverade våra verk. Jag skapade ett spel som får biblioteket att förvandlas till en spelplan där de meningar du får genom att använda din egen personliga historia ger dig meningar som ger dig glimt av kommande framtid. Eftersom Libanon är tvåspråkigt franska och arabiska fick jag anlita två spelledare som behärskade båda språken. Spelet bestod av fem spelkort med fem frågor på varje kort. En tärning, penna och skrivblock.
Irrational economic behaviour
En still från ett videoverk, där jag använder mig av vetenskapliga beskrivningar av huden för att undersöka vårt inre
Huvudpersonen/performance
Vittnesmål: "Bakgrundsljudet dog snabbt ut, men jag förstod först inte varför. Ingenting projicerades på väggen,ingen gjorde någon officiell presentation ... Då insåg jag att alla stirrade på Aldís. Hon stod på andra sidan av rummet och pratade med en man. jag hörde inte vad hon sa, men jag tyckte det var konstigt att alla skulle stirra på henne när det uppenbarligen var en privat konversation ( ! )hon gick bort från honom, mot en annan person, och sedan mot en annan, och en till. Det är bara när hon kommer närmare som jag hör att hon beskriver vad hon gör samtidigt som hon rör sig genom rummet. Hon talar i tredje person, men ibland stannar hon för att fråga någon om hon kan kika under hans/hennes sko. Varför vet jag inte, men det spelar som ingen roll för mig. Jag kände mig som en skildring i en sagobok. Som om vi - åskådarna - blev aktörer i en historia som Aldís berättade för någon annan. Hela rummet fylldes av " frysta " varelser stumma och orörliga som tittade på berättaren i sin egen historia. Vi gled från verklighet till fiktion för en liten stund, som om vårt liv var på " paus " tiden var för någon - Aldis - att göra en historia av det. Det var mäktigt att bli hjältar i en berättelse bara genom att vara oss själva och genom att bara vara där. Berättelsens framskridande och de roller vi har i varandras liv blev plötsligt påtagliga. Vilken intressant känsla att samtidigt vara skådespelaren och åskådaren på en scen ... " Lucie Barut
Refunctioning Everyday Life
I samarbete med Sveriges konstföreningar "Låna en samtidskonstnär". Den nederländska kulturhistorikern, professorn och filologen Johan Huizinga, som bland annat skrev boken Homo Ludens a Study of the Play Element in Culture, myntade begreppet "den lekande människan". Han menade att leken föreregick människans civilisationsbyggande, och representerade och uttryckte något ursprungligt. Jag tog fasta på Huizingas teorier och ville möjliggöra lekandet/spelandet på dem arbetsplatser jag besökte. Men hur ska begreppet lek egentligen definieras? Enligt svenska akademins ordbok som "en sysselsättning utan mål, en mindre livlig kroppsrörelse utan egentligt allvarligt praktiskt ändamål, avsedd att bereda nöje och förströelse; särskilt om dylik sysselsättning hos barn". Finns det då någon mening med leken? Många vill tillskriva den ett allvar och en funktion bortom själva lekandet. Men jag tror att leken är viktig av andra skäl. Den kanske inte har ett "syfte" men mening har den, precis som all annan mänsklig aktivitet. I mitt verk undersökte vi våra egna reaktioner; vi såg om det gick att skapa förutsättningar för att det oväntade skall hända och om vi kunde lyckas se på vår invanda omgivning med nya ögon.
Sfitjod
Vi sätter på en videokamera, vi anlägger en blick, vi närmar oss ett skeende. ETT: Vi zoomar in, vi står i närbild. Det är en liten flodhäst i blått plysch. Den har tillverkats i en fabrik i tredje världen, genomlevt en mödosam transportsträcka, och hamnat i närheten av polcirkeln. Den ägs av en medelålders kvinna. Hon arbetar som Sfi-lärare i Umeå och tar med sig den i en tygkasse till lektionen. I klassrummet sitter människor som nyss anlänt till landet och behöver lära sig språket. Läraren arbetar med interaktiv pedagogik och med flodhästens hjälp försöker hon påskynda inlärningsprocessen. Hon sätter den framför sitt ansikte och går fram till en man. ”Jag kommer också från Afrika”, säger hon. Kameran fixerar det blå tyget. TVÅ: Vi zoomar ut, vi står i utkanterna. Det är ett allomfattande mörker. Inuti mörkret sitter en integrationssekreterare och pratar. Det låter som om han gestikulerar, men vi ser honom inte. Han säger: ”Om alla går till skolan och sjuttiofem procent inte fixar det, är det skolan det är fel på. Sjuttiofem procent kan inte vara dumma i huvudet.” Det är någonting med hans röst som låter annorlunda. Som om han en gång själv suttit i den där skolbänken efter att ha genomlevt en transportsträcka. Ljudvågorna studsar mot mikrofonen. TRE: Vi zoomar in, vi är i bildens mitt. Det är en gemytlig stämning. Några Sfi-lärare i Umeå sitter och talar om sitt arbete. Vi rör oss mellan deras olika ansikten. Det är en kakofoni av röster: ”Uttalet får aldrig bli så att det blir jobbigt för en svensk att lyssna på.” Eller: ”Man kan inte bli svensk medborgare om man bara pratar hottentotska.” Och: ”Om man kommer till ett nytt land får man finna sig i att bli barn på nytt.” Kameran fixerar ett leende. Vi stänger av videokameran, vi sluter våra ögon, skeendet upprepar sig. /Athena Farrokhzad
Gå på knä för Rejmyre
Ett objekt som som blev till ,under ett residency på Rejmyre Artlab, med hjälp av Rejmyres glasbrukare, smed, caféinnehavare och garvare. Mönstret inuti kalejdoskopet utgörs av porträtt av alla tidigare ägare och chefer på Rejmyres glasbruk.

Denna användare har inte lagt till några uppgifter till sin profil ännu.