Om konstverket Jabba av Maria Jerez på GIBCA 2023

Jag besöker Röda Sten Konsthall i Göteborg under konstbennialen Forms of the Surrounding Futures.
Konstverket jag fastnar mest för heter Jabba och konstnären Maria Jerez och är från Spanien.
Konstverket är en textil installation som animeras med hjälp av ljud, rök, ljus, och form. Den är i skepnaden av en stor fantasivarelse.
Konstnären har skapat ett unikt konstverk som bär många olika perspektiv.
De rika, fantastiska formerna gör mig nyfiken på hur konstnären tänkte och vilka källor som konstnären hämtar idéerna från. Omgivningen, barndomen, sina drömmar, eller de möjliga fantasier som en konstnär släpper helt fri.
Ett annat perspektiv är rörelsen som gör att denna (varelse) ser ut att andas. Det gör att det kommer mer frågor från mig som besökare.
Varelsen är ljussatt. Detta gör att textilen glittrar, vilket påminner mig om guld , silver och diamanter, något mycket värdefullt, majestätiskt.
Rök kommer från konstverket då och då vilket får mig att koppla ihop konstverket med naturen när den dimman. Jag väntar på att känna någon doft som skall komma fram och mer definiera vad det egentligen är jag upplever.
Ljuden från konstverket för mig till nästa dimension och gör mig lyhörd, kanske nu kan jag förstå?
En fantastisk installation som kräver att man använder alla sina sinnen för att kunna riktigt kunna förstå vad konstnären vill säga med sitt levande konstverk.
Riktig samtidskonst ställer mer frågar än ger svar och det är så med denna installation. Om skribenten:
Falah Al Ani, född 1967. Utbildad vid Konstakademin i Bagdad 1992, Liljeholmen konstfolkhögskola 2013 och sedan 17 år bosatt i Norrköping.
Falahs reflektion på konstnärligt skapande och sin process:
Jag funderar mycket på vad och hur jag kan skapa ett konstverk.
Först frågar jag mig själv om varför jag väljer ett visst tema och med vilket konstspråk jag ska skapa konstverket. Det ska finnas ett sammanhang mellan temat och konstspråket.
Under processen får jag svaren på mina frågor, då sipprar lösningen från min hjärna till mina fingrar.
Figurerna i konstverket simmar helt fritt i början, sedan finner dom sina platser på duken. Jag njuter när jag ser hur figurerna växer fram och utvecklas i konstverket.
Det senaste året har jag främst arbetat med temat miljöförstöring. Intresset har utvecklats sedan jag flyttat till Sverige, ett land där det finns många som arbetar med att bevara miljön. Med detta tema vill jag också varna människor för miljöförstöring som är ett globalt problem.