Det bubblar och surrar inom konstpedagogiken
Nya konstpedagogiska metoder och idéer testas, och samarbeten och nätverk växer fram lite var stans i landet. Statens konstråd har ett statligt uppdrag att främja samtidskonstens utveckling och spridning och initierar tillsammans med plattformen KAKA – Konstpedagogiska Akademin och Bästa Biennalen ett konstpedagogiskt forum för att utforska intresset för ett nationellt konstpedagogiskt nätverk. Cecilia Castro har intervjuat några av initiativtagarna till nätverket för att undersöka vad det handlar om samt Ung Konst Östs projektkoordinator Mattias Hofvendahl som deltog i forumets första träff 17 Maj 2024.Den 17 Maj 2024 arrangerades ett första möte för ett nationellt konstpedagogiskt forum till vilken de bjöd in länskonstkonsulenter samt konstpedagoger från konsthallar, museum och andra konstaktörer från olika delar av landet. Cirka 30 personer tog sig till Botkyrka Konsthall och Statens konstråd på Skeppsholmen i Stockholm. Den 12-13 september fortsatte sedan samtalet om den nationella konstpedagogiken på Konstdygnet på Sörmlands museum i Nyköping, Mellösaverken och Hälleforsnäs bruk i Flen och den 20 september hölls ett digitalt forum arrangerat av KAKA. 4-5 november hölls Bästa konferensen i Växjö med tema ”Ung delaktighet – möjligheter och konsekvenser”.
Nedan följer intervjuer med Giorgiana Zachia vid Statens konstråd och Sanna Svanberg vid KAKA – Konstpedagogiska Akademin som var med och arrangerade forumdagarna i Stockholm i maj samt med Mattias Hofvendahl pedagog vid Östergötlands museum som var en av deltagarna vid forumet.
Giorgiana Zachia är samordnare för Stärka konstorganisationer vid Statens Konstråd. Hon ansvarar för regeringsuppdraget om att Främja samtidskonstens utveckling och spridning.
Vad innebär regeringsuppdraget att Främja samtidskonstens utveckling och spridning?
Statens konstråd arbetar med att stärka konstorganisationerna på flera olika sätt, bland annat arrangerar vi varje år Samtidskonstdagarna, en mötesplats för hela konstbranschen i Sverige. Vi arbetar med Regionala konstpolitiska samtal – en satsning där vi jobbar för att underlätta möten mellan konstaktörer, politiker, tjänstepersoner och andra intressenter på konstområdet i en region. Syftet är att tillsammans utveckla samtidskonsten i respektive region. Vi gör satsningar på kompetensutveckling för konstaktörer och vi arbetar med nätverksutveckling där vi stöttar utveckling av befintliga nätverk och bildande av nya nätverk. Vi initierade till exempel ett nätverk för organisationer som arbetar med främjande av samtidskonstens frågor i samhället, ett nätverk som nu lever på egna ben. Nu är vi i startgroparna med att bjuda in till ett forum för konstaktörer i en tid av klimatomställning.
Vilken är bakgrunden till att Statens konstråd initierade det konstpedagogiska forumet 16-17/5?
Idén till forumet kommer från ett samarbete som Statens konstråd hade under 2023 med Bästa biennalen som vi stöttade med att utveckla sitt nätverk av konstaktörer i hela SydSverige. Även på andra platser i Sverige fanns det väldigt spännande initiativ på området konstpedagogik som till exempel det interregionala projektet KAKA där tre regioner, Sörmland, Gävleborg och Västra Götaland har gått samman för att bilda en kunskapsplattform under 2024-2025.
Träffen den 17e maj var för Statens konstråd ett sätt att bjuda in aktörer från hela landet till att fortsätta och utvidga samtalen kring konstpedagogikens utvecklingsfrågor.
Det som är lite spännande är att för exakt tio år sedan när jag jobbade med det här främjandeuppdraget för första gången på en annan myndighet, Riksutställningar, då var ett av de första projekten jag tog över ett bokslut för KOP som var ett nätverk för konst och publikfrågor i form av en publikation. Och KOP var ett top down initiativ kan man säga för att stärka konstpedagogiken hos konstaktörerna. Kulturrådet initierade det och sedan togs det över av KOP som då bestod av Nationalmuseet, Moderna Museet, Statens konstråd, Riksutställningar, Region Skåne och Västra Götalandsregionen. Och allt det här var innan kultursamverkansmodellen och decentraliseringen som vi lever i idag. Nu tio år senare har det hänt en hel del, Bästa biennalen firade tio års jubileum 2023, nu finns Konstpedagogiska akademin (KAKA), Konstfrämjandet har gjort ett jättestort arbete med olika satsningar i hela landet, de regionala konstkonsulenterna arbetar med att främja barn och ungas deltagande i konstlivet. Allt det här ger oss anledning att utforska om det finns intresse för att starta ett nationellt forum för dessa frågor idag igen, men utifrån gräsrötterna.
Vilka behov ser du finns inom det konstpedagogiska fältet?
Precis som i andra delar av konstbranschen ser jag att det finns ett stort behov av att lära sig att samverka mer inte bara kring innehållsfrågor, vilket vi är väldigt bra på, utan kring frågor som har till exempel med att stärka konstpedagogens roll inom organisationerna, samarbeta mer kring kompetensutveckling av konstpedagogerna och hjälpas åt med omvärldsbevakning. Vi har alla ansträngda resurser och att fortsätta i samma spår känns inte som ett alternativ, utan vi behöver samarbeta för att förändra villkoren för konstaktörerna och även för de olika yrkesgrupperna inom konstbranschen. I konstbranschen överlag behöver vi bli bättre på inkludering och på hur vi hanterar stora komplexa utmaningar som t ex hur vi främjar samtidskonsten i samhället eller klimatförändringarna och där tänker jag att konstpedagogiken kan spela en viktig roll.
Vad tar du med dig ifrån forumet?
Att det finns en mängd bra initiativ inom konstpedagogik som görs på olika platser i Sverige och som är relevanta för flera aktörer. Att vi ibland behöver stanna upp produktionstempot och reflektera på vad vi gör har för betydelse i ett större sammanhang. Att vi behöver bli mer snabbfotade när det gäller att tänka på vilka andra som kan vilja vara med, eller kan bidra till, en insats som går ut på att utveckla konstpedagogiken. Att det finns ett stort behov av att träffas på tvärs och att lära av varandra och poola resurser.
Hur ser du på forumets utveckling?
Forumets utveckling är en komplex företeelse. I början av processen finns mycket som är oklart och oformulerat. Men redan nu, ett par steg in i processen har vi tillgång till en mängd ny information, som inte var möjlig att få fatt i tidigare. I dessa insatser blir det strukturerade och medvetna lärandet viktigare än detaljplanen.
Sanna Svanberg är bild- och formkonsulent på Sörmlands museum som tillsammans med regionerna Gävleborg och Västra Götaland driver plattformen KAKA.
Vad är KAKA?
KAKA – Konstpedagogiska akademin är en nationell plattform som stärker, synliggör och omvärldsbevakar det konstpedagogiska fältet i Sverige. Vi sprider kunskap och erfarenheter i våra digitala kanaler, faciliterar nätverk och arrangerar seminarier. Arbetet bygger på ett nära samarbete med konstverksamheter i landet som delar med sig av sina processer. Målgruppen är yrkesverksamma inom fältet, men vi vill också nå ut till en bred allmänhet för att lyfta konstpedagogiken som en viktig resurs i samhället.
Ur vilket behov startade KAKA?
Vi är en arbetsgrupp av regionala konstkonsulenter som i flera år har arbetat med att kartlägga det konstpedagogiska fältet. Vi kom fram till att det saknas en nationell översyn sedan Kulturrådets rapport 2004 (Behövs konstpedagogiken?) och nedläggandet av Riksutställningar 2017. Vi oroas av att estetiska ämnen nedprioriteras i skolan och att det fortfarande är en hög tröskel till konstens rum för många.KAKA startade som ett regionalt nätverk i Västra Götalandsregionen 2019, men drivs 2023-2026 som ett interregionalt samarbete mellan regionerna Västra Götaland, Gävleborg och Sörmland. Vi hoppas att fler aktörer ska kopplas på framöver för att förankra arbetet på längre sikt när vi inte längre har finansiering från Kulturrådet
Vad tar du själv med dig ifrån de forumdagar som hållits hittills?
Det var framförallt givande att få träffas i verkligheten och inte på en skärm! Samtalen blir mer dynamiska. Vi pratade mycket om olika arbetssätt – som konstnär och som pedagog, på skola och i konsthall. En utmaning för många konstverksamheter är just samarbetet med skolorna, hur de ska få dem att t ex söka Skapande skola-medel. De ekonomiska förutsättningarna ser väldigt olika ut i landet, det finns såklart en uppgivenhet inför det, men samtidigt ett starkt engagemang. Vi behöver stötta varandra genom att dela med oss av kunskap och resurser. Gå ihop och göra saker tillsammans!
Vad har KAKA på gång framöver?
Vi arbetar med att utveckla plattformen konstpedagogik.se samt vårt instagramkonto @kaka_konstpedagogik där vi delar olika konstverksamheters metoder och tips. Snart går vi ut med en nationell utlysning för att fler ska dela med sig av material till plattformen samt inbjudan till en digital samtalsserie med spännande föreläsare. Vi förbereder även en stor satsning på ungt deltagande under nästa år, bland annat i samarbete med Göteborgs Konsthall. Boken ”Vad är grejen med konstpedagogik?” lanseras av Västra Götalandsregionen i början av året. Om någon är intresserad och vill veta mer om KAKA, kan hen kontakta sanna.svanberg@regionsormland.se
Mattias Hofvendahl är pedagog vid Östergötlands museum och projektkoordinator för Ung Konst Öst.
Vad är din roll som Projektkoordinator för Ung Konst Öst?
Jag koordinera Ung Konst Östs verksamhet genom att i dialog med ungdomar genomföra kurser/workshop med inbjudna konstnärer och pedagoger, genomföra utställningar och studieresor som utvecklar deras kunskap och intresse för konst.
Vilka utmaningar och styrkor ser du att konstpedagogiken har utifrån ditt arbete?
Konstpedagogiken är den centrala byggstenen i ung konst öst verksamhet. Men den behöver samtidigt alltid stärkas och utvecklas. En utmaning som jag ser är att vi skulle behöva lägga mer resurser och tid på att utveckla konstpedagogiken för att säkerställa att den fortsatt kommer vara en av de viktigaste byggstenarna, dels i vår verksamhet, men även i vårt demokratiska samhälle.
Vad tar du med dig ifrån det konstpedagogiska forumet?
Det jag tar med mig de inspirerande samtal som fördes mellan deltagarna och den möjlighet som fanns att träffas och skapa kontakter. Det kändes som att det är ganska stora skillnader i synen på konstpedagogiken inom våra olika arbetsplatser och institutioner och det kändes fint att utbyta perspektiv. Det skapades ett utrymme för att diskutera möjligheter att gemensamt stärka konstpedagogikens roll.
Vad har Ung Konst Öst på gång framöver?
Vi har vår kontinuerliga verksamhet på Östergöltands museum som kommer att pågå varje onsdag under hösten för ungdomar i åldern 13-25 år. Utöver den kommer vi också att ordna workshops i samarbete med bland annat folkhögskolorna i regionen där deltagarna får möjlighet att fördjupa sitt intresse i olika konstnärliga tekniker. Vi kommer genomföra galleri och utställningsbesök samt eventuellt även genomföra en utställning som deltagarna ska var med och utforma. Vi kommer även att fortsätta vårt kontinuerliga arbeta med att utveckla olika projekt i dialog med ungdomar, konstpedagoger och konstnärer i regionen.